Bredband

Allmän information

Det fibernät vi har på Tidö-Lindö äger vi själva sedan 2004 då nätet byggdes. Detta lokala nät är anslutet till Fibra (f d Mälarenergi Stadsnät) för att nå flera olika leverantörer som ger oss möjlighet att välja på ett antal olika tjänster (bredband, ip-telefoni, tv mm) . Denna del är en separat gemensamhetsanläggning med ca 250 medlemmar. Alla fastigheter kan få bredband installerat oberoende av vad den ursprungliga fastighetsägaren valde. Nätet är dimensionerat för över 350 fastigheter.

Beställning av bredband

Vid beställning av bredband fyller man i en beställningsblankett samt blankett till Lantmäteriet och postar till Tidö-Lindös bredbandsansvarig via samfällighetens postlåda vid busshållplatsen. Alternativt ta kontakt med bredbandsansvarig via styrelsens e-post styrelsen@tidolindo.se för att komma överens om att göra på annat sätt. Blanketter finns att ladda ner längst ner på denna sida.

Om du, eller tidigare ägare, betalat för fiberkanalisation (s k tomrör) fram till tomtgräns (tidigare kallat alternativ 2b) kostar det 16 800 kr. I annat fall kostar det 25 700 kr (tidigare kallat alternativ 3b). I dessa priser ingår upp till 40 meter kanalisation från tomtgränsen. Överskjutande sträcka kostar 15 kr/meter. Observera att tomrör ursprungligen drogs fram till alla fastigheter, oavsett om fastighetsägaren bekostade detta eller ej. För att veta vilket pris som gäller, så kontakta bredbandsansvarig.

Blanketten till Lantmäteriet skickas in till Lantmäteriet av bredbandsansvarig när leverans är utförd och klarrapporterad (Överenskommelse om andelstal i gemensamhetsanläggning (43 § AL)).

Förberedelser och leverans

Efter att beställning är gjord gör bredbandsansvarig en beställning till Fibra för att fastigheten ska bli ansluten mot Fibras anslutningspunkt (vid Västerängen). Det görs också en beställning till installatör som lägger tomrör från tomtgräns fram till byggnaden, gör håltagning i byggnaden, drar fram fiber genom alla tomrör, samt installerar ändutrustning (DRG) innanför ytterväggen i omedelbar närhet av håltagningen.

Fastighetsägarens ansvar är att gräva ett "dike" som sträcker sig från tomtgränsen där tomröret kommer fram till byggnaden där håltagningen ska ske. Rekommenderat djup på diket är 40 - 60 cm. Fastighetsägaren ska även se till att det finns el framdragen till uttag inom 1,5 meter från den plats där ändutrustningen ska monteras. Dike och eluttag ska vara klart när installatören kommer. Om så inte är fallet ansvarar fastighetsägaren för eventuella merkostnader.

Idag finns det förberett med framdraget tomrör till tomtgräns. Det utfördes i samband med det stora grävarbetet 2004. Kontakta bredbandsansvarig för att få reda på var tomrör vid tomtgräns finns. 

DRG som installatör monterar är den utrustning som fastighetsägaren sedan ansluter sin datautrustning till, t ex dator, bredbandsrouter eller dylikt.

Fastighetsägaren svarar för återfyllnad av diket efter installationen.

Leverans kan normalt ske under perioden april-oktober men kan ske vintermånad om det inte är minusgrader och tjäle. Vill man ändå ha leverans vid kallgrader tillkommer extra kostnader. Offert kan begäras.

Avstyckning av tomt

Eftersom det 2004 förbereddes med tomrör till alla fastigheters tomtgräns så gäller särskilda regler vid avstyckning av tomt. Den delen av ursprunglig tomt som avstyckats som har tomrör förberett till tomtgräns kan beställa enligt de regler och priser som framgår ovan och på hemsidan. Den fastighetsägare som äger delen av ursprunglig tomt som avstyckats men som INTE har tomrör förberett kan också beställa bredband. Innan beställning sker måste kontakt tas med bredbandsansvarig för att reda ut vad detta innebär. Innebär det merarbete och merkostnad så kommer offert begäras från en eller två leverantörer så att beställare får veta förutsättningarna innan skarp beställning kan göras.

Support Fibra

Vid problem med sitt bredband felanmäler fastighetsägaren till sin internetleverantör. Denne felsöker och lämnar ärendet vidare till Fibra. Fibra skickar ärendet vidare till av dem anlitad underleverantör om det visar sig gälla fel i nätet eller i teknisk utrustning lokalt dvs på Tidö-Lindö. Fibra ansvarar för central fiber till Tidö Lindö fram till och med den överlämning som finns i bredbandsrummet vid Västerängen.

Support Lokala nätet

Om det är problem i nätet från överlämningspunkten i bredbandsrummet och lokalt på Tidö-Lindö fram till fastighetsägarens tomtgräns, så ansvarar samfälligheten för detta.

Vid eventuella reparationer eller skador hanterar samfälligheten detta. Sker skada på fiberkabel och/eller dess kanalisation och det beror på yttre påverkan kommer den part som orsakat skadorna att få stå för reparationskostnaden.

Support Fastighetsägaren

Om det uppstår problem i fiber och/eller dess kanalisation (tomrör) från fastighetsägarens tomtgräns och in på fastighetsägarens tomt och fastighet så ansvarar fastighetsägaren för detta. Hela kostnaden för eventuell reparation belastas fastighetsägaren, även om det skulle krävas att dra ny fiber hela vägen från fastighetsägaren till den kopplingspunkt som fibern är ansluten mot. Man kan ta kontakt med sitt försäkringsbolag för att se om hemförsäkringen täcker detta.

Support övrigt

Om det inte går att avgöra var felet uppstått tas detta upp med samfällighetens styrelse för diskussion om hur ärendet ska hanteras.

Serviceavgift

Sedan 2004 finns ett serviceavtal mellan samfälligheten och tidigare Mälarenergi Stadsnät, numer Fibra. Det innebär att Fibra hanterar eventuella felärenden från internetleverantör eller om problem uppstår i lokalnätet. Fibra tar ut en serviceavgift på 150 kr/år per fastighetsägare. Den faktureras årsvis i samband med medlemsavgiften till GA3. Felavhjälpning i det lokala nätet bekostas alltid av samfälligheten om det inte är skada eller åverkan från tredje part. Då belastas kostnaden den som orsakat skadan.

Underhålls och reparationsfond

Vid årsmötet 2014-04-10 beslutades att införa en underhålls och reparationsfond. Syftet är att kunna hantera och bekosta framtida reparationskostnader, uppgraderingar samt förbättringsåtgärder. Från och med 2015 tas en avgift ut på 150 kr/fastighet, vilket faktureras årsvis i samband med medlemsavgiften till GA3.

Övrigt

Samfällighetsföreningen tar inte på sig något ansvar för tillgängligheten i fibernätet. Vid ett avbrott i fibernätet arbetar vi för att åtgärda detta på bästa sätt med hänsyn till tid och ekonomi. Någon ersättning för bristande tillgänglighet utgår ej från samfällighetsföreningen.

Vid frågor eller funderingar kontakta bredbandsansvarig i samfällighetens styrelse via e-post styrelsen@tidolindo.se.

Beställningsformulär:

Tidigare tomrörskunder (alt 2b)

Ej tidigare kunder (alt 3b)

Blankett för registrering hos Lantmäteriet Blankett 43 (måste alltid fyllas i vid beställning)